Kolej się rozwija. Samorząd województwa inwestuje w tabor

fot. Szymon Zdziebło
Siedemdziesiąt pięć procent pociągów realizujących #pasażerskie połączenia regionalne należy do samorządu województwa. Dysponujemy trzydziestoma trzema pojazdami, które w tym roku przejadą 6,5 miliona kilometrów. Flota marszałkowskich pojazdów kolejowych systematycznie się rozrasta. Wkrótce na tory wyjedzie kolejnych siedem nowoczesnych składów zamówionych w bydgoskiej Pesie.
- Konsekwentnie inwestujemy w poprawę jakości przewozów pasażerskich. Systematycznie inwestując w nowoczesny tabor kolejowy wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom pasażerów. Poprawa komfortu i bezpieczeństwa ich podróżowania należą do priorytetów samorządu województwa – podkreślił marszałek Piotr Całbecki.
Wszystkie nasze pojazdy, wyposażone są w klimatyzację, miejsca do przewozu rowerów, monitoring i dostosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pociągi są ciche, zużywają mniej energii, a najszybsze z nich rozwijają prędkość 160 km/h.
Nasz tabor: 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych, 13 szynobusów, 5 wagonów doczepnych.
Samorząd województwa systematycznie inwestuje w zakup nowoczesnych pociągów, które zastępują starsze jednostki. W 2027 roku do eksploatacji dołączy siedem nowoczesnych pociągów elektrycznych – klimatyzowanych, energooszczędnych, nafaszerowanych elektroniką – wyprodukowanych przez bydgoską Pesę. Będące teraz w produkcji pociągi to czteroczłonowe zespoły trakcyjne zabierające na pokład 360 osób (160 miejsc siedzących i 200 stojących wyposażone w urządzenia ułatwiające podróż osobom poruszającym się na wózkach i stojaki na rowery. Zakup jest finansowany przy udziale m. in. środków z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza (FEKP) 2021-2027 oraz rządowych. Koszt zamówionych przez samorząd siedmiu zespołów trakcyjnych to ponad 329 milionów złotych.
Wysokość dotychczasowych inwestycji samorządu województwa kujawsko – pomorskiego w tabor (po uwzględnieniu inflacji) wyniósł ponad 571,4 milionów złotych. Obecnie 75% pasażerskich połączeń kolejowych w regionie obsługiwanych jest już przez nowoczesne pojazdy zakupione przez samorząd województwa.
W 2025 roku dopłaty Urzędu Marszałkowskiego do przewozów pasażerskich wyniosą 237 milionów złotych. W tej kwocie są koszty rekompensat dla Arrivy i Polregio oraz koszty dostępu do infrastruktury kolejowej i opłaty dworcowe – 31,3 milionów zł.
Reagując na prośby pasażerów samorząd województwa dostosował kursy pociągów tak, aby ułatwić im dojazd do szkół, uczelni i miejsc zatrudnienia oraz powrót do domów. Współpracujemy z samorządami województw, aby umożliwić pasażerom podróże nad Bałtyk. Osiem tysięcy pasażerów przewiózł pociąg Rybitwa, który był nowością w ubiegłorocznym rozkładzie i w wakacyjne weekendy regularnie kursował na trasie Toruń – Kołobrzeg. W nowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od 15 grudnia 2024 r. ze stacji Bydgoszcz Główna do stacji Szczecin Główny kursuje pociąg Barnim współfinansowany przez samorządy województw kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego. Barnim ułatwia pasażerom dojazd do stolicy województwa zachodniopomorskiego i nad zachodnie wybrzeże.
materiał: Beata Krzemińska rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego
Czytaj również
- Obowiązkowa składka zdrowotna. 55 % Polaków chciałoby zrezygnować
- Rośnie liczba ubezpieczonych cudzoziemców. W regionie 42,8 tys. osób
- Coraz popularniejsze przewozy regionalne. Liczba pasażerów rośnie
- Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją. Nie jesteś sam – razem możemy więcej
- Nowi mistrzowie w żołnierskim wieloboju. II edycja mistrzostw WOT
Dodaj komentarz
Obowiązkowa składka zdrowotna. 55 % Polaków chciałoby zrezygnować

Ponad połowa Polaków (55 proc.) #deklaruje, że gdyby miała wybór, zrezygnowałaby z obowiązkowej składki zdrowotnej i samodzielnie finansowała leczenie – wynika z badania enel-med. Już teraz dwa razy więcej osób wybiera prywatną opiekę zdrowotną zamiast publicznej (36 proc. vs. 17 proc.), a wśród młodszych pacjentów, od 18 do 30 r.ż., ten odsetek sięga 46 proc. Prywatnie najczęściej leczymy się u stomatologa (65 proc.), okulisty (44 proc.), dermatologa (29 proc.) i psychologa (19 proc.). Eksperci enel-med podkreślają, że dziś często za leczenie płacimy podwójnie, ale dyskusja o przyszłości systemu ochrony zdrowia nie może pomijać roli Narodowego Funduszu Zdrowia. Mimo rosnącej popularności prywatnej opieki, NFZ pozostaje kluczowy dla finansowania kosztownych usług takich jak hospitalizacje i operacje.
(czytaj więcej)Z Bydgoszczy na Hel. Będzie wakacyjne połączenie kolejowe

W wakacyjnym rozkładzie jazdy znajdzie się bezpośredni #pociąg z Bydgoszczy na Hel. Skład, który od 19 czerwca będzie kursować codziennie przez całe wakacje, nie ma jeszcze nazwy. Obsługująca kurs spółka Arriva ogłasza konkurs na nazwę dla tego pociągu. Na propozycje czekamy do końca marca. Można wygrać bezpłatny przejazd dla całej rodziny. - Zachęcam do wzięcia udziału w konkursie – mówi marszałek Piotr Całbecki. Parterem konkursu jest samorząd województwa.
(czytaj więcej)Szkolenie sapera. Pola minowe oraz wysadzenie

W dniach 3-7 marca br. Centrum Szkolenia #Wojsk Obrony Terytorialnej zrealizowało ostatni etap szkolenia ukierunkowany dla nowych instruktorów w grupie inżynieryjno-saperskiej. W kursie udział wzięło kilkunastu żołnierzy z różnych Brygad Obrony Terytorialnej, którzy po jego zakończeniu powrócą do macierzystych jednostek gdzie będą odpowiadać za wyszkolenie kolejnych saperów.
(czytaj więcej)Pamiętaj o nawodnieniu organizmu. Kluczowe dla zdrowia i dobrej kondycji

Dlaczego wciąż przypominamy o piciu# wody?
(czytaj więcej)
Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad
Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.
Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!